Sørlandet på sitt beste!

Her er finnes mange småveier med god asfalt og lite biltrafikk, og ikke minst er mange av veiene flate og lettsyklede.

En tur som kan passe for en vanlig tursyklist, eller sykkelvante barn fra 10-11 års alder, er turen som går via Vestlandske Hovedvei. Vest for Landviksvannet, mellom Dolholt og Kaldvell, finner man åtte kilometer med rehabilitert historisk vei. Denne er noe utenom det vanlige og vel verdt en rolig sykkeltur.

Faktaboks
  • Rute: Grimstad sentrum – Berge – Landvik – Dolholt – Tyssekil – Østre Tyssekiltjønn – Vestlandske Hovedvei – Dolholt – Landvik – Berge – Grimstad
  • Vanskelighetsgrad: Generelt veldig lett, men noe kupert på Vestlandske Hovedvei
  • Distanse: 26 km
  • Samlet stigning: ca 200 hm
  • Underlag: 75% asfalt, 25% grus, av til dels varierende kvalitet
  • Anbefalt kart: Arendal 1:50 000 (Norges-serien), se også Visit Grimstad.

I 1805 åpnet den som en del av kjøreveien mellom Oslo og Kristiansand. Dette var hovedveien fram til 1905, da det ble åpnet ny hovedvei mellom Grimstad og Lillesand. Veien går gjennom enkelte gårdstun men i det vesentlige i utmark. Noen husmannsplasser ligger i nærheten av veien, men de fleste er bare ruiner. Vårt parti av denne veien, mellom Østre Tyssekiltjønn og Dolholt er smalt, svingete og ikke minst ganske kupert. Har du terrengsykkel med mange gir skal ikke dette være noe problem.

Vestlandske Hovedvei. Foto: Øyvind Wold

Turen er vakker med løvskogen tett innpå, noen partier har dekorativ stabbestein langs veikanten, andre steder har utsikt over småvann. Det flotteste punktet er kanskje der en vakker gjenoppbygd bru går over Eneidkanalen. Denne kanalen ble anlagt mellom 1876 og 1882 for å få en forbindelse mellom Strandfjorden og Reddalsvannet.

Vestlandske Hovedvei er stengt for biltrafikk.

Turen til og fra Grimstad går ellers langs nasjonal sykkelrute nummer, og har de første kilometerne ut av byen trygg og separat sykkelvei ved siden av riksveien.

Foto: Øyvind Wold

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.