Ut På Tur
I fare for å tråkke folk på tærne (eller sykle over slike legemsdeler), vil jeg si litt om tursykkelen og utstyr. Vi/jeg treffer stadig flere som er på feriesykling. Det er morsomt å observere mine/våre likesinnede og å utveksle erfaringer på tur. Nesten uten unntak ser jeg at jo flere mil syklisten har under pedalene, også på opplevelses- og feriesykling, jo smalere blir dekkene og sykkelen spinklere og lettere.
Nybegynnere, og særlig nordmenn, sverger ofte til terrengsykkelen/MTB-en. Den er stø og fin i ulendt terreng, på sti og i grov grus, det er så. Men det er da ikke der ferieturen går?? Med brede knastedekk, dempegaffel, skjermer og bagasjebrett blir turen unødvendig slitsom! Tung er sykkelen og dårlig ruller den på asfalt og vanlig grusvei. Treffer du en slik i f.eks. Danmark, sitter det gjerne en svett og sliten nordmann på setet, kanskje med en hemmelig drøm om å sykle Birken en dag.
Danskene har tursykkelen sin; relativt smale dekk, skjermer og bagasjebærer. Men den er konstruert for det flate, danske landskap og medvind; den er relativt tung, ofte 13-15 kg eller mer og liker absolutt ikke oppoverbakker!
Hybridsykler er flotte på tur! Solide, lette alu-rammer med anerkjente gir- og bremsesystemer hentet fra MTB eller landeveis-racere gjør langturer til flotte opplevelser. Med ettermontert skjermsett og bagasjebærer(e) kan de bære sykkelvesker og er allikevel bra i bakker.
Cyclocross
En mindre kjent type i Norge er cyclocross – sykkelen. Dette er kort sagt en svært lett og solid hybrid med bukkehorn-styre, med lav aerodynamisk sittestilling og bredere mønsterdekk enn raceren. Rigges enkelt med skjermer og bærer. En slik sykkel er en god turkamerat! Cyclocross-ritt går vinterstid i Nederland og Belgia, på gjørmete stier, asfalt og dårlige grusveier. Ofte er det landeveis-syklister som deltar som adspredelse fra vanlig vintertrening. Syklene får skikkelig juling og er derfor av meget bra kvalitet.
Klikkpedaler
Dette sa fruen etter sin første tur med slikt utstyr, noe jeg hadde prøvd å dytte på henne i to år. Etter at hun så byttet MTB-en med en hybrid på 9 kg, er det hun som i helgene spør om vi ikke skal på sykkeltur! Og det er vi jo så snart vi har anledning.
Godt og riktig utstyr, lett, solid og korrekt tilpasset sykkel mangedobler turgleden. Det behøver ikke bli så dyrt! En god hybrid koster ofte mye mindre enn en tilsvarende lett terrengsykkel og ruller langt lettere på vanlig vei, asfalt eller grus. Terrengsykkel hører terrenget til, landeveissykkel landeveien til, det sier da seg selv? God (og mindre slitsom) tur!
PS: De aller fineste turene sykkelmessig sett har jeg på raceren med skikkelige sykkelklær, liten ryggsekk med det mest nødvendige og lange, rolige dagsetapper. Vandrerhjem, campinghytte, pensjonat eller B&B er fint. Hotell ren luksus!
Godt forarbeid, GPS og mobiltelefon et must. Mange hyggelige, sosiale mennesker som ofte sykler!