Her kan du fra sykkelsetet kjenne den urbane pulsen på Grønland, se romantiske turveier på Bygdøy og oppleve den landlige idyllen i Sørkedalen. Du kan sykle langs fosser og stryk i Lysakerelva, se middelalderhistorie på Sørenga, industrihistorie langs Akerselva, eller finne utfordrende og rå stisykling kort vei innover i marka.

Andre turmål kan være de mindre kjente badeplassene som finnes langs fjorden og i marka eller å ta turen opp til diverse utsiktspunkter, for eksempel i Ekebergåsen.

Størrelsen på Oslo, inkludert marka, gjør det mest naturlig å snakke om turer ikke bare ”fra”, men også ”i”, Oslo. Med over to tusen kilometer med grus- og asfaltveier er det mer enn nok å velge mellom. Men hvor er de beste utgangspunktene? Hvor er det minst biltrafikk og hvor er det mest å oppleve?

Som hovedstadens syklister godt kjenner til, er Oslo langt fra flat. Å ta med sykkelen på T-bane eller lokaltog for å kunne starte i høyden er derfor et bra alternativ enten man skal sykle ned mot sentrum, eller turer innover i marka. Her følger noen aktuelle tur-utgangspunkter med noen tilhørende forslag til i hovedsak ganske lette ruter eller turmål. Utgangspunktene er valgt ikke minst fordi de er lette å komme seg til.

Noen bra kart

For å finne mer detaljer over hvor de nevnte turene går anbefales Cappelendamm sin Oslo-kartbok, foruten Oslo friluftskart som gis ut av Oslo kommune, og eventuelt turkartene over Østmarka og Nordmarka. Syklistenes landsforening har i samarbeid med Samferdselsetaten og Statens vegvesen også gitt ut to nyttige sykkelkart, henholdsvis Stor-Oslo vest, og Stor-Oslo øst.

Rådhusplassen

Særlig mer sentralt enn dette blir det ikke. Fra Rådhusplassen kan du sykle på bred, flat og fin separat sykkelvei vestover mot Bygdøy, Bestumkilen og Lysaker (6 km). En svært lettsyklet strekning som delvis går helt nede ved sjøen, med utsikt til øyer og båtliv.

Rådhusplassen. Foto: Øyvind Wold

Fra Lysaker er det fortsatt lett sykling utover til Oksenøya og Snarøya, med et flott og delvis helt nytt turveinett, naturreservater og flere fine strender.

Østover kan du sykle fra Rådhusplassen rundt Akershus festning, forbi Operaen og sørover på sykkelvei/fortau langs Mosseveien for eksempel mot badeplassene på Malmøya (avstikker), Ulvøya (avstikker), Nordstrand bad, Katten eller Hvervenbukta (10 km).

Vanligvis en del støy fra Mosseveien som gjør det mindre trivelig å sykle her, men det er mye roligere for eksempel en lørdag morgen.

Fra Hvervenbukta er det muligheter for fortsatt veldig lett sykling videre langs sjøen til Ingierstrand bad, eller langs den lite trafikkerte Gamle Mossevei sørover retning Tusenfryd, og Bunnefjorden.

Frognerseteren t-banestasjon (35 min fra sentrum, linje 1 Frognerseteren)

Tar du med sykkelen på Frognerseterbanen, står du etter en halvtimes reise fra Majorstua oppe på 469 meters høyde, det høyeste punktet du kommer med kollektivtrafikk i Oslo. Her er det en mil på asfalt, nesten utelukkende trilling ned igjen mot byen, stedvis med ganske høy hastighet. Flere flotte utsyn over byen og fjorden.

En aktuell tur for familier med barn som ikke er trygge i trafikken, er i stedet å sykle gjennom marka ned til Sognsvann. Det er relativt lett tur på bilfrie skogsveier, avstand varierer mellom åtte og tolv kilometer, avhengig av trasè. Her er det muligheter for serverings-/ motivasjonsstopp på Tryvannstua, Skjennungstua og Ullevålsseter.

En litt lenger, mer kupert og mindre brukt runde, kan du få om du tar nordover fra Tryvannstua og sykler via Nordmarkskapellet og Lørenseter til Ullevålsseter (9 km).

Fra Ullevålsseter er de tre mest aktuelle rutene videre enten ned til bilvei ved Hammeren i Maridalen (4 km), ned til Sognsvann (5,5, km) eller sykle ned til Skjersjødammen (1 km) og fortsette nordover inn på det store grusveinettet i marka.

Hammeren P-plass, Maridalen

Hammeren, et par kilometer inn i Maridalen, er et startpunkt for veldig mange grussyklister som skal nordover inn i marka. Her er det både bussholdeplass (12 minutter fra Nydalen med 51-bussen) og en ganske stor p-plass.

Noen av de mest benyttede turene er familieturene mot Svartkulp og Sognsvann eller mer stigning opp til Ullevålsseter (begge turene ca 4 km), eller den ganske kuperte treningsturen mot serveringsstedet Kikutstua (14 km). Kikut-turen kan lett forlenges til en rundtur, også kjent som ”Ring 4”, om du fra Kikut fortsetter vestover og sørover på grusvei ned til Sørkedalen og asfalt videre til Røa (36 km).

Båntjern. Foto: Øyvind Wold

En annen fin treningsrunde på tre mil får du ved å sykle fra Hammeren i retning Kikut, men ta til høyre (østover) en drøy kilometer nord for Skjersjøen. Da passerer du vannene Rottungen og Gåslungen og får du noen dryge bakker oppover til Tømte og Finntjern. Til gjengjeld får du en lang herlig bakke i slake svinger ned til Movatn. Her er det flere trivelige steder å raste. Herfra følger litt grov grusvei sørover til Sandermosen stasjon, før du fortsetter gjennom flott kulturlandskap ved Sander gård og skogsykling på østsiden av Maridalsvannet til Kjelsås stasjon. Flere flotte utsyn over Maridalen.

Det må også nevnes at asfaltveien fra Brekke eller Hammeren innover i Maridalen med sitt fine kulturlandskap og begrensede biltrafikk, kanskje er Norges mest populære treningsvei for syklister.

Grorud t-banestasjon (25 min fra sentrum, linje 5 Vestli)

Denne stasjonen ligger to hundre meter over havet, og er et bra utgangspunkt for turer på grusveier i Lillomarka. Lillomarka er ikke stor, men grusveinettet er temmelig kupert og egner seg ikke så bra for mindre barn på egen sykkel.

En fin tur på bare fem kilometer en vei, går nordover rundt Breisjøen og oppover Bispedalen til serveringsstedet Lilloseter. Lilloseter ble for et par år siden kåret av Aftenposten til markas triveligste stue. Fra Lilloseter kan du sykle videre på stier nordover til Sinober og Movatn (ca 7 km), men denne strekningen inneholder mange partier med krevende teknisk sykling.

En lenger og ganske kupert tur får du ved å holde grusveiene vestover fra Breisjøen via Setertjern og Solemskogen (drøye 6 km). Herfra er det asfalt og lange nedkjøringer mot Kjelsås eller Disen.

Fra Grorud må også nevnes den svært gode separate sykkelveien vestover langs Rv4 mot Sinsen (6,5 km). Sykkelveien er bred, flat, rask og noe av det beste syklistene finner i Oslo.

Skullerud t-banestasjon (20 min fra sentrum, linje 3 Mortensrud)

Skullerud er innfallsporten til Østmarka og sørlige Oslo. Den obligatoriske turen i disse traktene er Nøklevann rundt (11 km), en vakker småkupert tur som passerer flere rasteplasser, fine badeplasser og serveringsstedene Skullerudstua og Rustadsaga. NB – mye fotgjengere her i helgene – ta hensyn!

Et annet serveringssted man kan sykle til i Østmarka er Mariholtet (6 km), som man kommer til om man følger lysløypa østover fra Nøklevann før man kommer til Sarabråten.

Fra Skullerud kan man følge den separate sykkelveien fra Skullerud-dumpa sørover via Brenna til man møter Enebakkveien (Rv.155) ved Klemetsrud (3,5 km). Her kan man få en fin tur inn til Oslo sentrum via separat sykkelvei nedover til Hauketo, og derfra Ljabruveien og Mosseveien mot byen. Mosseveien har rimelig bredt fortau nesten hele veien, og er trygg å sykle på.

Movatn togstasjon (22 min fra Oslo S, Gjøvikbanen)

Movatn stasjon ligger 275 meter over havet og herfra er det naturlig å trekke fram tre turer.
Den letteste turen har nye nedoverbakke og går sørover til Kjelsås stasjon (9 km) via Sandermosen stasjon, Sander gård og Midtoddveien, på østsiden av Maridalsvannet.

En middels krevende tur som starter med lange slake motbakker, går vestover mot Tømte, Rottungen, Skjersjøen og Hammeren i Maridalen (18 km). Det er bra skiltet i kryssene underveis og lett å finne fram.

Holder man nordover fra Movatn får man flere seige bakker i starten, men kan gjøre flere lengre rundturer i Nordmarka. En av flere muligheter er denne ruta som preges av en rekke innsjøer og tjern; Ørfiske – Elvann – Langvann – Trehjørningen – Søndre Måsjø – Smalvann – Hakloa – Bjørnsjøen – Skjersjøen – Hammeren (ca 45 km).

Utsikt fra turveien på østsiden av Maridalsvannet. Foto: Øyvind Wold

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.