Vil du kjenne blodsmaken i munnen på veg mot de svenske skoger eller frister det mer med en rolig sykkeltur i bortoverbakke, med innlagt is-stopp? Verdal har alt; enten du vil sykle langs fjærekanten mens du hører bølgene skvulpe, eller opp i høyden for å se 7 kirker fra en fjelltopp.Harald Morten

Det er mange fartsvidunder å finne på sykkelsetene rundt omkring i Verdal. Og det er ikke rart, for sykkelstiene i Verdal er utrolig godt tilrettelagt.

Her er et knippe turer med utgangspunkt Verdal. Turene er beskrevet av Harald Morten Steen, en ivrig syklist som har gitt SykkelStien.info mange turforslag.

Familetur til Bjartner

Faktaboks
Dette er en tur som går i Stikelstad Allè og promenaden langs Verdalselva, i spennende og artige turstier i Langnesskogen for barna, og muligheter for flere rasteplasser og for å bade på sandstranden ved Fæby.

Turen starter ved bensinstasjonen XY på Stekket i Verdalsøra. Turen går på gang- og sykkelveien i Stiklestad Allè mot Stiklestad. Etter 3,5 km kommer du til Tegelverket, tar av til høyre over vegen 757 og følger skiltet Bjartnes.

Langs grusveien sykler du til du kommer til elva og følger elvepromenaden videre til Fæby (etter ca 5,5 km). Her er det fine muligheter for å bade og slappe av på elvebredden. Turen går videre i spennende og artige turstier i Lagnes naturreservat, før du kommer til boligfeltet Tinden. Du følger veien i boligfeltet i ca 500 m før du tar av til venstre (Tindenveien nedre) , for å kommme til elva og elvepromenaden. Deretter følger du promenaden og gang-/sykkelvei til bensinstasjonen XY.

Fættarunden

Faktaboks
En flatt og lettsyklet tur. Merk at E6 må krysses to ganger.

Start ved Bergsgrav og følg sykkelveien mot Levanger forbi bensinstasjonen Shell.

I avkjørselen skiltet til Rindsem, går du over E6 til høyre mot bedriftene Veimo/ Molde og Sveberg rør. Mellom de to bedriftene går det en grusvei mot Fætta.

Følg grusveien, over metallbroen til du kommer til den nedlagte flyhangaren. Her tar du til høyre og følger grusveien til E6, gå over E6, ta til høyre og følg sykkelstien langs E6 mot Shell bensinstasjon til du kommer til Bergsgrav.

Verdalsrunden

Faktaboks
Verdalsrunden kan begynne fra flere steder i Verdal. og du sykler i flotte partier i kulturlanskapet i Verdal. Her er lette og bratte bakker, oppover som nedover, utsikt og historiske steder, og en fin variasjon med asfalt- og grusveier.

På kartet starter Verdalsrunden 1 i Vinne og man sykler til Verdalsøra mot bensinstasjonen XY ved Verdalselva. Dette kan også være en flott start og innkomstplass for turen.

Fra bensinstasjonen sykler du sykkelveien langs Stiklestad alle, til du kommer til Stiklestad kirke hvor du tar av til venstre. Her følger du veien noen hundre meter før du tar av til høyre og følger asfalt-/ grusveien, Vukuvegen (164), forbi Blommen skisenter til Leirådal og videre til du kommer på fv757. Her sykler du mot Vuku sentrum og tar av til høyre før Coop-butikken, og sykler over brua og Verdalselva/ Østnesfosse. Nå blir det ganske bratte motbakker i ca 3 km (Østnesbakkan), før du kommer til Steinsgropa og Jamtlandsvegen (fv72).

Nå følger du Jamtlansvegen forbi Ness og ned til Valstad i Vinne (du ser Vinne kirke til høyre), og svinger av til venstre mot Reinslia. Her kommer du etter vært til bratt bakke (1 km), før du kommer til Hallbakken.

Nå blir det grusvei og nedover forbi Heitlo og Rindsem (husk å ta til høyre her) til du kommer til E6.

Følg sykkelvegen til Vinne eller mot Boby`n kjøpesenter og Verdalsøra sentrum.

Stiklestad

• Distanse: 17 km
  • Høydestigning: 283 meter
  • Dekke: Asfalt og grus
  • GPS spor: https://connect.garmin.com/modern/activity/34079618
Rundturen er 17 km lang og går i variert og kupert terreng.

Turen starter ved Stiklestad nasjonale kultursenter og følger vegen 757 forbi Stiklestad kirke med retning Steinkjer. Etter ca 1 km kan du til venstre se det største gravfeltet i Verdal (Hallemsmarka), og etter ytterligerer 1 km har du mulighet til ta en avstikker til Hallemsmarka ved å følge skiltingen til gravfeltet.

Videre sykler du langs Leksdalsvatnet gjennom Klinga, og du kommer fram til Lyngås og Lysgård fuglefredningsområde. Dette er en av de viktigste trekklokalitetene i innlandet, og over hundre arter er påvist ved vatnet.

Veien videre følger skilting mot Sende og Leirådalen. Dette er et bratt parti på turen, og man må regne med å gå av sykkelen enkelte steder i de 2 km lange bakkene. Når du kommer på toppen av bakkene, får du en flott utsikt til Hermannssnasa (1035 moh) på andre siden av dalen. Deretter blir det noen artige nedoverbakker i et flott kulturlandskap før du kommer til Leirådal (etter ca 10 km). Her følger du skiiting mot Stikelstad (7 km) og du får noen motbakker i ca 4 km før du kommer til informasjon om Verdalsraset (i 1893 omkom 112 personer i dette raset).

Veien går videre i slake nedoverbakker, og etter 1 km kan du ta av til venstre og følge skiltingen Pilgrimsleia over til Rasveien og Hegstadmarka. Denne stikkveien følger noen avlingsveier, og du må huske på å lukke de to grindene på veien. Etter Hegstadmarka går turen til Stikelstad og Stikelstad Nasjonale kultursenter.