Langs sjøen til Sandvika

• Asker-Vollen-Sandvika
  • Distanse: 20 km
  • Dekke: Asfalt

Dette er tross sine 20 km en tur som er godt egnet for barn. Den totale høydestigningen er 100 meter. Turen går i sin helhet på asfalt og på gang- og sykkelveier.

Fra Asker sentrum (Trekanten) sykler du i retning Asker stasjon og opp på rundkjøringen. Her følger du veimerking til Heggedal. Du sykler litt på Bleikerveien før du går over til Røykenveien (Rv167). Turen går forbi Bondivannet, deretter Gjettugvannet. Det er tidvis sykkelstier langs veien, men dessverre må en kysse veien flere ganger dersom en ønsker å følge disse.

Ved Gjettugvannet tar du til venstre og over på Vollenveien. Veiskilting; Vollen. Etter kort tid begynner nedstigningen mot Vollen. Utsikten mot Vollen og Oslofjorden er fantastisk.

Vollen har gode spisemuligheter og er godt egnet for en pause. Er været (og vannet) bra, kan du ta et bad.

Nå skal du følge Rv165 retning Sandvika. Her er det gode sykkelstier langs veien. Du passerer Blakstad før du kommer til Leangbukta og Holmen. Hele tiden sykler du langs Slemmestadveien.

Siste del er langs Billingstadsletta fram til Sandvika.

Retur til Asker kan du ta med lokaltog eller følge Nasjonal sykkelvei nr. 1

Barnevennlig tur til Semsvannet

Faktaboks

En fin tur for de minste syklistene! Turen går i hovedsak på sykkelstier.

Fra Asker sentrum, Trekanten sykler du under Kirkeveien. Her møter du sykkelskilt med merking til Semsvannet 2,7 km. Etter noen få meter skal du rett over Gamle Drammensvei og følge gang- og sykkelsti som går inn ved parkeringen til Rimi butikken.

Du kommer nå over på Semsveien som du skal følge helt fram til Semsvannet, forbi Skaugum og til Kirkeveien. Trenger du/dere en pause kan en ta en titt på Albert Seheims Verksted og Sem Sag. Her ble det tidligere laget ski og hjul.

Fra Kirkeveien sykler du til høyre retning Asker kirke og ned bakkene til Asker sentrum.

Det er kun strekningen fra rundkjøringen Solliveien/Semsveien til Sem Gjestegård som ikke har sykkelsti. Alternativt kan en sykle til høyre i rundkjøringen (Vøyenveien). Med dette alternativet passerer du ikke Semsvannet og Sem Gjestegård samtidig som du får en bratt bakke opp til Skaugum.

«Lille» Vestmarkrunden

Faktaboks

Denne turen egner seg ikke for sykling med sykkelvogn da det er en del partier med sti, men ypperlig for den som ønsker å trene på sti eller kjenne på hvordan det er.

Start og mål for runden er i Asker sentrum (for eksempel Føyka Idrettspark). Derfra sykles det opp til Borgen og gjennom Drengsrudmarka (her er det noen partier kan hende man må trille), mot Dikemark og over E18. Her krysser man Bergsmarka.

Videre går det opp til Solli og ut i Vestmarka. Man passerer Asdøltjern og fortsetter mot Engermidtskogen. Den ”ekte” Vestmarkrunden som brukes i Vestmarkrittet går til venstre i krysset og opp mot Engerstra og fortsetter mot Mikkelsbonn og Svartvann. Vi holder til høyre og syklet ned til Store Sandungen. Rett før Gupu, fulgte vi lysløypa til nedfarten mot Semsvannet. Her kan det være veldig bratt noen steder og til tider gjørmete.

Ruta kommer ned ved Sem Gjestegård og derfra sykles det på en gruset gangvei retning Asker sentrum.

Gamle Drammensvei

Faktaboks

Dette er en fin tur som går gjennom idylliske Asker. Turen passer for alle – det er bare å ta det med ro i bakkene opp til Liertoppen.

Starten går fra Asker sentrum og du skal følge Nasjonal sykkelvei nr. 1 i retning Drammen. Du sykler opp til Liertoppen på «venstre» side av E18. Turen er godt merket med sykkelskilt.

Du skal sykle over E18 før du kommer helt fram til Liertoppen – rett etter at du ser «fotballgolf» banen på venstre side. Nå skal du følge Gamle Drammensvei i retning Asker. Det er også skiltet med Sykkelvei nr. 1.

Du tar til venstre ved Hogstadveien til Asker Golfklubb. Du skal sykle på Hogstadveien gjennom golfbanen. Her sykler du på grus.

Ved enden av banen kommer du inn på en asfaltvei, men du skal rett fram på Jøssongveien. På Jøssongveien sykler du på grus helt fram til Solliveien. Her tar du til høyre og du er nå over på asfalt.

Hold til venste i den første rundkjøringen du kommer til (ikke sykle rett fram). Du sykler nå på Semsveien som du skal følge fram til Semsvannet og Sem Gjestegård. Semsveien følger du forbi innkjøringen til Skaugum og fram til Kirkeveien.

Du følger Kirkeveien forbi Asker kirke og ned bakkene til Asker sentrum.