Blant nedlagte kullgruver i Ruhrområdet
I dag er stålprodusjonen nedlagt. De store bygningsmassene er omgjort til kultursentre med konsertsaler, restauranter og museer. Siden kull- og stålproduksjonen var avhengig av distribusjon av sine produkter, ble det lagt utallige kilometer med jernbanelinjer.
Disse jernbanetraséene er nå omgjort til turstier som egner seg ypperlig til rolige sykkelturer. Den største utfordringen er kanskje antall brukere av turnettet, spesielt i helgene.
Deler av traséene er asfaltbelagt, andre har godt grusdekke.
Vi var dessverre ikke heldige med været, men regnbyger og litt kjølig temperatur satte ingen begrensinger på turopplevelsen.
Selv om terrenget er flatt er det spennende å sykle rundt i området. En blir fasinert av størrelsen på stålverkene – de framstår som giganter.
Og litt film
Gelsenkirchen
http://ridewithgps.com/trips/1893584
Vår første tur gikk på nedlagte jernbanelinjer med utgangspunkt Bochum. Vi parkerte ved Jahrhunderthalle og syklet i retning Katernberg.
Det gikk ikke lang tid før vi var innom vårt første stålverk.Vi fulgte turveien fram til Holgers Erzbahnbude. Her svingte vi til venstre på Hühlweg retning Katernberg.
Vi syklet sammen med kjentfolk som hadde tatt turen mange ganger tidligere. Uten kjentfolk må en enten ha et meget godt kart eller turen lagt inn på GPS. Det er lett å ta feil i alle kryssene.
Fra Katernberg syklet vi videre i retning Rhine-Herne kanalen. Det var ikke bare jernbanen som var viktig for området, men også kanalene. Kanalene er i dag flittig i bruk.
Som nevnt hadde vi litt regn på turen. Med solskinn ville syklingen langs kanelen vært som et postkort.
Vi fortsatte med en liten rundtur opp til Ewaldsee før vi returnerte til utgangspunktet.
Möhnesee
Dette skal være i følge våre venner, en klassiker. Her sykler du på skogsveier rundt Möhnesee.
http://ridewithgps.com/trips/1893583
Igjen er et godt turkart nødvenig eller at turen ligger på din GPS.
En blir på mange måter fasinert av den tyske grundigheten. Vi kommer til et kryss langt inne i skogen og ser at krysset har skilting som om vi var i byen.