Alle de tre turene beskrevet her tar utgangspunkt i Melhus sentrum, som er lett tilgjengelig med buss og tog. Lars Erik

Til topps på Vassfjellet

Faktaboks
Vassfjellet (710 m.o.h.) byr på lekker og vid utsikt i alle himmelretninger. På toppen ligger det en fjernsynsmast. Derfor går det en god grusvei helt opp.

Fra Melhus sykler du sørover langs gamle E6 til Kvål, følg de røde sykkelskiltene mot Støren. Etter ca. sju kilometer kommer du til Kvål. Her krysser du E6 og jernbanesporet, og tar fatt på stigninga opp Vassfjellvegen. De første hundre meterne er asfaltert, resten er grus med god standard. Etter om lag 1,3 kilometers stigning deler vegen seg i to. Her skal du holde til venstre (ikke skiltet).

Nedover kan du suse samme vei som du kom opp. Eller du kan velge noen tøffe og utfordrende stier på baksida av fjellet og komme ned på Klæbusida, se turbeskrivelse på terrengsykkel.no.

Vassfjellet. Foto: Lars Erik Sira

Badetur til Øysand

Faktaboks

Øysand er ei strand på en campingplass med kiosk/butikk, og et populært utfartsmål på gode sommerdager.

Fra Melhus til Øysand sykler du på tilnærmet flat asfaltert vei. Dette er en fin tur til et fint sted, velegnet som familieutflukt. Biltrafikken er beskjeden, men bilene kan på deler av strekningen kjøre ganske fort (fartsgrense 80 km/t). Barn som er med på denne turen bør derfor være komfortable med å sykle langs trafikert vei.

Fra Melhus sentrum sykler du gamlebrua over Gaula før du følger Strandveien mot Udduvoll.

Derfra følger du veien som går parallelt med E39 fram til Øysand.

Øysand. Foto: Lars Erik Sira

Vassfjellet rundt

Faktaboks

En runde rundt Vassfjellet er en tur i trøndersk kulturlandskap og skog, hovedsakelig på rolige veier uten alt for mye biltrafikk. Runden kan sykles begge veier og er asfaltert.

Fra Melhus sykler du sørover og følger du de røde sykkelskiltene i retning Støren.

Etter om lag 11 kilometer kommer du til tettstedet Ler. Her tar du til venstre og opp Kaldvelldalen (fylkesvei 712).

Her stiger veien jevnt noen kilometer før du etter hvert kommer til et flatere parti. Etter 23 kilometer, ved Hyttfossen, tar du til venstre og følger skilting mot Heimdal.

På Torgårdsletta tar du igjen til venstre og suser de bratte bakkene ned mot Rødde, før du etter noen rolige og flate siste kilometre igjen ruller inn i Melhus.