Kort sagt – det er bare å planlegge noen dager i Drammen.
La oss begynne med en langtur på asfalt ut Drammensfjorden
Drammen-Svelvik-Sande-Drammen
- Distanse: 58 km
- Høydestigning: 409 meter
- Dekke: Asfalt
- GPS spor: http://connect.garmin.com/activity/13683261
Fra Drammen sentrum følger du merking Svelvik. Sykkelrutener merket S3. Litt utenfor Drammen må du sykle langs veikanten, men det er relativt god oversikt slik at andre trafikanter ser deg. Første «motbakken» møter du litt før Svelvik. Svelvik ligger i Vestfold fylke og har kanskje et snev av «Sørlandspreg» over seg. Dersom du har lyst til en liten pause er det både kafeer og kiosker for å fylle opp tanken. Distansen fra Drammen til Svelvik er ca 20 km.
Neste etappe er fra Svelvik til Sande (21,5 km). Vi befinner oss fortsatt i Vestfold. Du sykler på asfalt langs Rv.319. Turen passerer Grunnane naturreservat som ble opprettet i 1981. Området er fredet for å bevare et viktig vårmarksområde. Kort etter Grunnane forlater Rv.319 fjordkanten og du klatrer litt oppover. Dette er kanskje den tyngste etappen på turen. Ved Bjørøya er du tilbake til sjøkanten – denne gangen Sandebukta.
Tredje etappe går fra Sande i Vestfold tilbake til Drammen (20 km). Fra Sande følger du Østbygdaveien – du sykler ikke inn til Sande sentrum. Nå følger du veier som går øst for gamle E18; Etter Østbygdveien går du over til Lærumveien. Deretter Gamle Sørlandske (Rv. 313) mot Tuft og Skoger. Her begynner merking av sykkelsti mot Drammen. Du sykler gjennom Kobbervikdalen mot Drammen og kommer ned til Drammen på Holmestrandveien.
Den gamle Drammensbanen
- Distanse: ca 20 km
- Høydestigning: 177 meter
- Dekke: Grus på jernbanestrekningen, asfalt på gang- og sykkelveier
- Turen er meget godt egnet for hele familien. Tyngste del er opp fra Gullaug.
- GPS spor: http://connect.garmin.com/activity/33805495
Den gamle Drammensbanen gikk fra Oslo (Christiania) til Drammen. I dag er deler av Drammensbanen endret og strekningen mellom Spikkestad til Lierbyen er omgjort til et flott tur- og sykkelområde. Historen om Drammensbanen kan du lese på Wikipedia.
Turen er en av forslagene til sykkelturerer som er anbefalt av Drammen kommune. Sissel Jenseth beskriver turen slik:
Nede ved bommen og rundkjøringa ved Reistad fortsetter jernebanetraseen på den andre siden som turvei mot Lierbyen. Du kommer under E18 og sykler mellom jorder og spredt bebyggelse, før du ender opp ved sykkelveien som fører ned til Lierbyen. Du krysser Lierelva inn mot sentrum.
Lier stasjon var et viktig jernbaneknutepunkt da også Lierbanen gikk herfra til Sylling. Bygningene på Lier stasjon er oppusset og fylt med ny aktivitet. To gamle jernbanevogner skal etter hvert gjøre tjeneste som pub og bar.
Den gamle Drammensbanen kan følges videre til Brakerøya, men strekningen har sine problemer underveis, både når det gjelder veidekke og veier som må krysses. Fra Lierbyen følger du Hegsbroveien fram til rv 285. Følg rv 285 et svært kort stykke til rund- kjøringa. NB Forbudt for fotgjengere og syklister! Trill sykkelen i grøftekanten. På sørsiden av rundkjøringa fortsetter Drammensbanen som turvei. Ønsker du en ”tryggere” start, følg rv 285 på sykkelvei sørover til Lier Fruktlager, hvor du kan svinge inn til Drammen Rideklubb. Her er det forbindelse til Drammensbanen. Den gamle jernbanelinja benyttes flittig av rideklubbens medlemmer.
Drammensbanen krysses av Kjellstadveien, og du må sykle inn Kjelstadhageveien, før du kan fortsetter på banen forbi St Hallvard videregående skole og Lier videregående skole på Jensvoll. Her arrangeres «Eplefestivalen – frukt, bær, blomster og grønt» den siste helga i september.
Jensvollveien må krysses, før du kan følge Drammensbanen på grusvei parallelt med E18 (mye støy fra biltrafikken) inn til Høvik. Fortsett i Tegleverksveien, før du sving er på bru over E18 og kommer inn på sykkelveien til Brakerøya. Her møtes den gamle og nye Drammensbanen.
Langs Drammenselva til Hokksund
- Distanse: 20 km
- Høydestigning: 62 meter
- Dekke: Asfalt
- GPS spor: http://connect.garmin.com/activity/11349512
Du passerer Åserud og Solberg før du kommer til Nedre Eiker kommune. Dessverre er det ikke så godt skiltet herfra, men følger en «hovedveien» sykler en korrekt. Det samme gjelder når en kommer inn i Øvre Eiker kommune.
Retur kan en ta med tog eller sykle samme veien tilbake.