Dersom du skal leie en sykkel kan det være av interesse å vite hvilken type sykkel du ønsker. Her er en oversikt som Syklistenes Landsforbund har utarbeidet.

TERRENGSYKKEL
Først og fremst laget for sykling i terrenget, samtidig har mange av dem finesser som gjør den egnet til bybruk. Kjennetegnes ved

  • kraftige dekk
  • sterke bremser
  • mange gir (21 – 27) med stort spenn i utveksling
  • «små» rammer for lettere å sykle i vannskelig terreng
  • jevnt over solide komponenter og ramme
  • fås i flere varianter med fjæring.
HYBRIDSYKKEL
Blanding av terrengsykkel og racersykkel derav navnet hybrid. Kan brukes på asfalt, grus og fine stier. Bruksområdene er mange; skole/pendlersykkel, treningssykkel, spesielt bra langtursykkel.

  • Allsidig og lett trillende sykkel
  • flatt styre
  • kraftige bremser
  • antall gir som på terrengsykler – tyngre gir, smale store hjul og spinklere ramme som på racersykler.
RACERSYKKEL

Denne sykkelen er desidert raskest på asfaltveier og du kan delta i landveisritt.

Kjennetegnes ved:

  • veldig smale hjul
  • bukkehornsstyre
  • veldig foroverbøyd sittestilling
  • kompakte bremser
  • 14 – 27 gir
  • spinkel og lett ramme.
CYCLOCROSS

Sykkelen er krysning av robuste terrengsykler og lette racersykler, og er blitt et populært redskap i bruk til og fra jobb.

Kjennetegnes ved:

  • bremsene har større effekt enn vanlige racere
  • bredere dekk enn vanlige racere
  • sittestillingen er som på en racersykkel
BYSYKKEL/CRUISER

Her er kategorien som kommmer nærmest det alle ser for seg når de tenker sykkel.

Kjennetegnes ved:

  • oppreist sittestilling
  • flatt eller oppbøyet styre
  • middels tjukke dekk
  • 1 – 7 gir
  • bagasjebrett
  • støtte
ELSYKKEL

Sykkel med egen motor som kobler inn når du trenger det. Finnes både med framhjuls- og bakhjulsdrift, og noen har kjededrift. Justerbar motorkraft .Ser ut som en vanlig sykkel, men med en egen motor-«klump».

Hvem passer el-sykkel for:

  • Folk som ikke har dusj på jobb og gjerne vil komme fram uten å være svett
  • Folk som har for mange motbakker til at de orker å sykle
  • Folk som har lang vei til jobb
  • Eldre som sliter med å sykle en vanlig sykkel
  • Folk som av ulike grunner ikke kan sykle på vanlig sykkel

Du finner litt informasjon om elektriske sykler på https://pedelecs.bike

Dette er reglene for at det skal være en godkjent el-sykkel:

  • Motoren skal ikke virke uten at du selv tråkker. Du kan dermed ikke bare utstyre en sykkel med gasshåndtak til å regulere motoren.
  • Motoren skal koble ut når sykkelen passerer 25 km/t. Du skal ikke kunne bruke motoren til å ligge i stor hastighet på fortau og sykkelveger.
  • Motoren skal være på maks 250 watt. Dette omtrent det en godt trent syklist selv yter.
  • Om ikke sykkelen tilfredsstiller disse kravene er det i praksis en elektrisk moped, med krav om forsikring, årsavgift, registrering og hjelmpåbud.

Kilde: SLF

Sykkelbilder:

Foto: ECF.com