Rhone Route er en nasjonal sykkelrute i Sveits som går fra Andermatt til Genève.

Jeg hadde dessverre ingen mulighet til å sykle hele turen og tok derfor en kortere variant med utgangspunkt Genève.

Jeg ønsket også å få erfaring med å ta med meg sykkel på flyet. Reisefølget valgte å fly med Norwegian fra Oslo Gardemoen. Dersom du reiser med Norwegian og skal ta med deg sykkel på flyet, må flyreisen bestilles på telefon (815 21 815) senest 48 timer før avgang. Dette skyldes at det er begrenset hvor mange sykler som kan tas med på hver flight. Videre er det viktig at vekten på sykkel ikke overstiger 20 kg. Jeg hadde en softbag og hadde ingen problemer med å komme under 20 kg, men min kamerat hadde en hardcase og med en MTB ble det for tungt. Løsningen var å bruke landveissykkelen, noe som viste seg å være et godt alternativ til sykling ut fra Genève.

I Sveits kan du med få unntak ta med deg sykkel på togene, men du må løse en dagsbillett for sykkelen. De regionale togene har egne vogner tilpasset sykler.

Turene med utgangspunkt Genève ble dermed en perfekt hub-tur med kombinasjon av fly, tog og sykkel.

Forberedelse

Kartvalg: Det finnes utallige bøker for sykling i Sveits, men de interaktive kartene fra SwitzerlandMobility.ch er mer enn tilfredsstillende for å finne veien. Husk å skrive ut kartene før du drar.

Flybilletter: Et meget godt råd er å bestille flybilletter i god tid før avreise. Siden det er begrenset med antall sykler som flyselskapene vil ta med på hver tur, er det «først til mølla» som gjelder. Dessuten får du rimeligere billetter med å være tidlig ute.

Hotel/overnatting: Genève er ingen billig by! Men om du er ute i god tid og bruker litt tid på hotelsøk på nettet kan du få hotelrom til ca 100 CHF pr. natt.

Kartutskrift fra SwitzerlandMobility.ch

Turforslag

Vi hadde 3 dager til rådighet i Genève. Ankomst- og avreisedagen ble brukt til å utforske byen. Dermed ble det to turer langs Rhone Route

Lausanne -Genève

  • Turen starter med tog fra Genève til Lausanne
  • Distanse: 70 km
  • Dekke: Asfalt og litt grus

Fra jernbanestasjonen i Lausanne sykler du ned til Ouchy. Du finner raskt R1 som går langs strandpromenaden.

Turen fra Ouchy til Geneve er litt mer kupert enn strekningen Martigny – Lausanne siden R1 tar noen avstikkere «opp mellom vinrankene». Det er noen partier på grus, men ingen problemer med å sykle med en landveisracer/hybrid sykkel.

Sykkelruten går både langs Lake Geneva og litt inn i terrenget. I hovedsak er turen godt merket, men det er noen få steder hvor vi bommet.

Martigny-Lausanne

  • Turen starter med tog fra Genève til Martigny
  • Distanse: 75 km
  • Dekke: Asfalt med få gruspartier

Dag 2 tok vi toget til Martigny for å sykle tilbake til Lausanne.

Reisefølget er klar for dagens tur.

Du finner skiltet for Nasjonal sykkelrute #1 rett ved stasjonen. Ruta går langs ved motorveien i noen partier, men følger for det meste Rhône. Det er nesten bare asfalt – noen få partier med grus.

Her er det bare å nyte naturen, livet rundt Rhône elven og gleden ved å sykle. Kilometerene ruller raskt unna og du er snart i Montreux. Lunch på strandpromenaden anbefales.

Fra Montreux til Lausanne «slikker» du strandkanten noen steder. Det er flere muligheter til å ta et bad.

Den tyngste bakken var fra Ouchy opp til Lausanne. Er du sliten kan en ta metroen.

Valg av sykkel og andre tips

Det var ingen problemer å sykle med racer på disse turene. Gruspartiene var få og korte.

Du må regne med å bruke litt tid på kjøp av togbilletter for sykkel. Det skal etter sigende være mulig å kjøpe på nettet i forkant. Husk at det er dagsbilletter!

Detaljer og GPS spor kan lastes ned fra SykkelStien.info.

Husk lappesaker!
Punktering skjer den beste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.