Peer Gynt-veien

Fjell- og hyttegrenda Gålå ligger langs den såkalte Peer Gynt-veien, som går over fjellet mellom Skeikampen og Dalseter ved Espedalen. Det er tre mil sørover til Skei, og omtrent to og en halv mil til Dalseter. Peer Gynt-veien går stort sett i en høyde mellom åtte hundre og tusen meter over havet og har normalt sykkelsesong sesong fra midten av juni til slutten av september.

Fra Skei kan du eventuelt sykle nedover Gausdalen til Jørstadmoen og Lillehammer (45 km), mens du fra Dalseter for eksempel kan sykle mot Skåbu og ta den flotte Jotunheimvegen over fjellet til Bygdin og Rv.51 (60 km).

Rundt Gålå finnes det finnes mange interessante avstikkere og rundturer. Mange av dem er i klassen lette og familievennlige. Det finnes også tilbud de som ønsker litt mer krevende sykling, kartet over Gålå og omegn viser en rekke kjerreveier og stier. Ønsker du å prøve noe av dette i organisert sammenheng kan du melde deg på det ganske krevende sykkelrittet Bukkerittet eller Lillebukken (69/34 km) med start og mål på Skeikampen.

Serveringssteder som Peer Gynt Kafé, Lauvåsen, Fefor hotell og Fagerhøi er også aktuelle turmål i rimelig nærhet, husk å sjekke sesong og åpningstider på forhånd.

Naturlig utgangspunkt

Gålå handel er den eneste forretningen her oppe og et naturlig utgangspunkt for turer i dette området. Det er en kombinert mat- og sportsforretning med beliggenhet på 900 meter høyde og kort vei fra de to lokale hotellene. Vær imidlertid klar over at turer som avsluttes med strekningen fra Gålåvannet til butikken får en kilometer skikkelig bratt motbakke på slutten, som gjør den mindre egnet for små barn.

Her følger fire rundturforslag på Gålå, med litt varierende vanskelighetsgrad. Merk at avstandene som nevnes er fra utgangspunktet på turen.

Lett: Vesle-Jetningen rundt

• Gålå handel-Gålåsetrin-Triltåsen-Vesle-Jetningen-Storstultjønne-Gålå handel
  • Distanse: 10 km
  • Høyeste punkt: 980 moh
  • Samlet stigning: ca 100 høydemeter
  • Underlag: 70 % grusvei, 30 % kjerrevei

En kort og artig introduksjonstur i nærområdet, forbi flere av de små innsjøene sør for Gålåvannet.

Følg Peer Gynt-veien et par hundre meter sørover før du ved Wadahl hotell holder til høyre inn på veien mot Årstul. Nå følger jevn stigning et stykke opp til Triltåsen, der du tar til venstre og følger en snor-rett vei nedover mot Jetningen. I bunnen av bakken er det slutt på bilvei – men med terrengsykkel tar du deg lett videre på en morsom kjerrevei. De første hundre meterne av kjerreveien kan være litt myrete og våte.

Etter hvert sykling på en nydelig og gresskledd vei gjennom bjørkeskogen mellom Vesle-Jetningen og Storstultjønna. Etter tre bilfrie kilometer er du tilbake på hovedveien igjen og får lett sykling tilbake til utgangspunktet.

Lett: Gålåvannet rundt

• Gålå handel-Peer Gynt skiarena-Sand-Vollsetra-Gålå handel
  • Distanse: 18 km
  • Høyeste punkt: 900 moh
  • Samlet stigning: ca 200 høydemeter
  • Underlag: ca 25% asfalt, en halv kilometer kjerrevei, resten grusvei

Ser man bort fra den ene bratte motbakken på slutten er dette en snill tur og en fin introduksjon til omgivelsene på Gålå. Vi sykler gjennom arenaen der Peer Gynt-spelet holdes, et sted det for øvrig også er brygger og en trivelig badeplass. Når vi kommer over til vestsiden av vannet er det i motsetning til østsiden nesten ingen hytter eller biltrafikk. På vestsiden sykler man delvis gjennom kulturlandskap og blomsterenger med fin utsikt til blant annet den særpregede Feforkampen, et av landemerkene i dette området.

Starten på turen er særdeles lett; de første to og en halv kilometerne triller du nedover eller bortover uten å tråkke, bare husk å svinge til venstre etter halvannen kilometer i krysset ved skilt ”Børkedalen”. Nede ved arena-området i sørenden av Gålåvannet tar du til høyre ved turskilt pekende mot ”Fefor”. Nytt sykkelskilt til høyre etter 3,9 km. Følg grov grusvei med gresstripe i midten nordover forbi Sand, fram til neste kryss ved Heggeslåveien etter 10,5 km. Her tar du til høyre i krysset, skilt viser ”Gålå 8 km”. Fin grusvei/asfalt til du kommer fram til utgangspunktet

Middels krevende: Vendalsrunden

• Rute: Gålå-Toftesetra-Fagerhøi-Vendalsvannet-Grevsjødalen-Toftesetra-Gålå
  • Distanse: 40 km
  • Høyeste punkt: 1050 moh
  • Samlet stigning: ca 400 høydemeter
  • Underlag: Grusvei

En runde som blant annet viser kanskje den fineste delen av Peer Gynt-veien, flere utsiktspunkter, og de vakre omgivelsene rundt Vendalsvatnet. Traseen er variert og bølger opp og ned, over og under tregrensen. Et par av bakkene underveis er ganske lange, men ikke særlig bratte, turen anbefales for blant annet familier med sykkelvante barn fra rundt 12 års alder. For de som ønsker kan turene lett forlenges, for eksempel ved å inkludere turen rundt fjellvannet Gumpen, som gir ca en mil ekstra, inkludert et parti kjerrevei.

Etter en kort stigning i starten er det lett og rask sykling sørøstover, med flott utsyn til sjøene Steinbutjørna, Andortjønna, og Skjervungen. Lang stigning fra Toftsetra og sørover, flott utsikt på toppen av bajjen, både mot Rondane og Jotunheimen. Småkupert videre til krysset ved Fagerhøi, ta venstre, skiltet ”Vendalen”. Lettsyklet gjennom flere setergrender ned til Vendalvannet, fin raste/badeplass her like ved veien. Videre rundt Jomfrustod, skarpt venstre i kryss etter Hattstod. Merkbar stigning opp Grevsjødalen før man cruiser ned til Toftsetra og tar Peer Gynt-veien tilbake til utgangspunktet.

Krevende: Årstulen og Børkedalen

Faktaboks
  • Gålå handel-Årstulen-Øvre Svatsum-Børkdalen-Håkåseterdalen-Gålåvannet-Gålå handel
  • Distanse: 44 km
  • Høyeste punkt: 1040 moh
  • Samlet stigning: ca 600 høydemeter
  • Underlag: ca 10% asfalt, en km svært dårlig kjerrevei, resten grusvei,

Her er en herlig treningsrunde for deg som vil ut i ødemarka. Denne turen går gjennom trakter med få hytter og nesten ingen bosetning. Fra Gålå drar vi sørover og oppover høydedraget via Årstulhøgda før det blir rask sykling i lange nedoverbakker gjennom flere idylliske setergrender og til et kort parti med asfalt i Øvre Svatsum. Herfra retur nordover gjennom den ganske trange Børkedalen langs elvene Jøra og Leba til Håkåsetervannet. Seig stigning videre opp til Valsvatnet der man møter hyttebebyggelsen de siste kilometerne til Gålvann og Gålå handel.

Vær oppmerksom på en utfordring etter 11 km. På kartet er det avtegnet som vanlig vei, men er i virkeligheten bare en dårlig kjerrevei i grenseland til sti, og helt uframkommelig for biler. Den er ca en kilometer lang, før du igjen kommer ut på fin grusvei ved Gåsøya.