Flott sykkelterreng med dyrket mark, skogområder, naturreservater, bymiljøer og våtmarker. Og ikke minst: Tilrettelagt for syklister både i byene Vänersborg og Trollhättan og i områdene rundt. Gode sykkelstier langs veiene og godt oppmerkede felter i byene. Et fantastisk område å utforske i løpet av en langhelg eller en kort uke.Ole Jakob

Vi bodde på Hehrne hotell fire km syd for byen, med storslått beliggenhet helt ned mot Göta elv. Greit og rimelig sted med sykkelstien rett utenfor døra. Et stort parkområde med mange bygninger som har vært (og delvis er) en stor psykiatrisk institusjon; hotellet ligger i det gamle «søsterhjemmet»! Ellers finnes selvfølgelig flere overnattingsalternativer inne i selve Vänersborg.

Linnéleden

Turistbrosjyren forteller: «År 1746 var Carl von Linné i Trollhättan och Vänersborg på sin Wästgötaresa. Han kom på häst från Bohuslän, fortsatte sedan över Göta älv och vidare till platåbergen Halle- och Hunneberg. Du kan själv följa blomsterkungens färd och njuta av Kopparklintens fantastiska utsikt över fall- och slussområdet, Hullsjön med naturreservat, fågeltorn och fornlämningar, ekdungar från 1200-talet i Västra Tunhem och på Hunneberg besöka Kungajaktmuseet Älgens Berg. Leden är 69 km och är markerad med beige skyltar

Bruk turistkartet du får på hotellet eller i aviskiosken kombinert med vedlagte kart i PDF-format. Kjøp også gjerne kart fra Svenska Cykelsallskapet. Følg ruten nordøstover via Storegårdsvägen i industristedet Vargön. Du har da platåene Halleberg til venstre og Hunneberg rett fram. Begge er greit skiltet og byr på fin grussykling i skog når du kommer opp ca. 100 høydemetre. Begge er naturreservater og dermed fredet for hogst.

Hunneberg er svenskekongens jaktterreng for elg. Elgmuseum (verd et besøk, faktisk!), matservering og «jaktstugor» til venstre rett før du er helt ferdig med oppstigningen til platået. Stopp her for en matbit. Det vil du IKKE angre på. Kungen har tydeligvis sans for bordets gleder!

Hovedleden går i ytterkant av platået som er tilnærmet sirkelformet. Området har en helt spesiell geologi og dermed også flora. Derfor Linnès interesse. Sykle ned samme vei du kom opp eller sjekk kartet for andre nedfarter.

Halleberg på andre siden av hovedveien i dalen mellom dem; Lilleskogsvägen, er bortimot øde med små torp og flott utsikt over Vänern fra nordspissen.

Kommer du dit i begynnelsen av juni kan du fråtse i «smultrån», markjordbær store som kronestykker langs grusveiene! Fruen og undertegnede ble stappmette!

Vel nede fra platåene, ta til høyre i Storegårdsvägen og følg Nordkroksvägen nordover til Nordkroken, flott sandstrand, for å vaske av deg svetten og jordbærsaften!

Bruk ettermiddagene i selve Vänersborg. Du kan spise godt på uteserveringene langs elven, bade i Vänern fra stranda midt i byparken og ellers være turist i en by som ikke er en turistby!

Se også informasjon fra Visit Trollhättan om Linnéleden (PDF fil)

Trollhättan

En by som ikke har det helt greit om dagen, i og med at viktigste arbeidsplassen, bilfabrikken SAAB er gått dukken. Men et flott mål for sykkelturer med Vänersborg som utgangspunkt! Ca. 50.000 innb., trivelig sentrum med god framkommelighet på to hjul med muskelkraft. Hyggelig gågate med flust av utemat.

Severdighet nr. 1: Slusene og kraftverkene. I sommersesongen slippes det vann i fossen fra kl. 15.00 i et kvarter, ikke lenger! Stikk gjerne innom SAAB-museet. Det er ikke all verden (Volvo i Gøteborg er en annen klasse!), men artig hvis en har et forhold til V4-motorer og rally på -60 og -70 tallet. Bra spiseplass på området. Fin lunsjkafe midt i sluseområdet som er «berømt» for sitt rekesmørbrød(!); reker på hamburgerbrød!

Slusene. Foto: Ole Jakob Håkonsen

En kikk i turistbrosjyren: «Upplev Trollhättans och Vänersborgs många sevärdheter när du med cykel tar dig längs Vänern, Göta älv och fall- och slussområdet. Du kan starta var du önskar utmed leden, men du bör cykla medsols. Koppla gärna av där du hittar en intressant plats för att inta din medhavda fika eller stanna till vid något av de caféer som du hittar i anslutning till leden. Längs turen bjuds på spännande historia och varierande terräng. Hela leden är knappt 50 km lång och här markerad med beige skyltar.»

Tull og tøys. Sykle motsols! Særlig om du velger østre veialternativ tilbake til Vänersborg. Da får du mer medvind i et åpent landskap med syd-vestvinden som oftest blåser i området i sommerhalvåret.

Du har tre veimuligheter mellom de to byene:

• Vestre: Start i Vänersborg sentrum. Ta broen nord i byen der du kommer inn på Edsvägen. Rett etter Quality Hotel finner du Nabensbergsvägen til venstre, og etter noen meter tar du til høyre på Korsbergsvägen. Da er du unna den verste trafikken. Edsvägen finner du igjen når du har krysset motorveien noen hundre meter senere. Følg denne ca. to mil. Her er det landlig! Du sykler på historisk grunn, så vil du lese deg opp…. Du kommer til tre veikryss underveis. Hold rett fram i alle tre. Ta ikke av til venstre før du kommer til et T-kryss der du slår inn på Kungälvsvägen. Ta første til høyre etter dette, inn på grusvegen, ned bakkene og du befinner deg plutselig i nedre del av kraftverks/sluseområdet i Trollhättan. Veien er skiltet og en svært spektakulær måte å ankomme byen på: smal grusvei uten biler, til tider stisykling Følg skiltene til sentrum.
  • Midtre: Start i Vänersborg sentrum. Finn Tegelbruksvägen som går sydover langs kanalen Karls Grav. Etter snaut fire km. finner du Slussvägen på høyre hånd. Ta den ned til kanalen og over slusebroen. Iskrem i slusekiosken er obligatorisk! Hold venstre etter broen, og du har topp grussykling med asfalt mot slutten på sykkelsti langs Göta elv stort sett hele veien til Trollhättan. Du passerer Onsjø golfklubb, og tvers av SAAB-fabrikken (som ligger på andre siden av elven) tar du til høyre sydover på Onsjøvägen, så til høyre på Ladugårdsvägen. Følg denne, krysse motorveien (som går inn til SAAB-fabrikken), gjennom to rundkjøringer og slå inn på sykkelstien sydover igjen. Den er lagt på den gamle jernbanetraseen og helt snorrett. Derfra er det å følge skilt til sentrum over den andre broen på venstre hånd, Spikbroen. Hele turen er omtrent 15 km og helt flat.
  • Østre: Start i Trollhättan. Denne er litt tricky å finne, men fin! Jeg brukte Google Maps og fant denne tilfeldigvis. Med utskriften på styreveska bommet jeg bare èn gang! Start ved Järnvägsrondellen som ligger nord i Drottninggatan, byens hovedgate. Ta til venstre i rondellen, på Elfhøgsgatan etter 50 m, til høyre på Kungsporten, under togskinnene og med en gang de er passert, ta til høyre på Tunhemsvägen. Ti meter etter gangfeltet i krysset, ta til høyre på grusstien som leder ned til togskinnene. Sykkelstien følger skinnene til du kommer til broen under E45. 100 m senere fortsetter den mellom Ulfspärregatan og skinnene. Den går så gjennom et fint villaområde østover ut av byen og ut over jordene mot Hunneberg som du har i det fjerne.

Vel «ute på jordet☺» går det ca. 2,5 km til T-kryss der du tar til venstre på asfaltvei nordover. Etter en drøy kilometer får du Hullsjøn til høyre, et våtmarksområde som er hjemsted eller hvileplass for mange fuglearter. Grunn som den er (som Hunneberg og Halleberg har den en spesiell geologisk historie), fryser den til om vinteren. Bord og benker finnes for fortæring av medbrakt. Fuglekikkertårn for de med kikkert og tålmodighet.

Ved krysset i Tunhemsvägen, ta til høyre og kryss RV 44/47 og hold deg på veien som går rett nordover. Her er det jordbruksland, flatt og åpent, så nå er det at MEDVINDEN er god å ha! Göta elv kommer på venstre side, du får et glimt av Hehrne Hotel over elven og ser fabrikkpipen på Vargøn etter hvert. Ta til venstre i rundkjøringen der og følg Østra vägen inn til Vänersborg sentrum. Nede ved elven midt i byen svinger du innom Koppargrillen og topper dagen med Sveriges beste bernaise med fläskfilet under. De gutta der vet hva en sliten syklist trenger!

Ytterligere informasjon om Trollhättan-Vänersborgsleden finner du her.

Konklusjon

Disse fire ledene kan kombineres etter behov. Ingen av dem er over tre mil. Totalt sett er det nok med fire dager i området. Da har en vært over det meste mellom Vänersborg og Trollhättan. Det er vakkert, lettsyklet og topp for «opplevelses-syklister.»

Nord for byen: Har du bukkestyre og konkurranseben, sjekk ut Vänern rundt. Håper jeg kan få med meg noen på den etterhvert. Men HUB-biking er det definitivt ikke!